ویتامین سی چه خواص و فواید و تاثیری بر روی پوست دارد ؟

ویتامین سی چه خواص و فواید و تاثیری بر روی پوست دارد ؟

در این مقاله به ویتامین سی و تاثیر و خواص آن بر روی پوست و همچنین فواید آن برای پوست خواهیم پرداخت و نکات استفاده و خرید محصولات و سرم های ویتامین سی ، بهترین اشکال آن و محصولات متناسب با نوع پوستتان را بررسی خواهیم کرد.

ویتامین سی C چیست؟

بررسی تاثیر ویتامین سی C بر پوست ، اثرات و فواید کرم یا سروم های ویتامین سی بر پوست ( خواص ویتامین سی برای پوست )

ویتامین سی C که آن را به نام های اسید اسکوربیک و ال اسید اسکوربیک  نیز می شناسند ، یک ویتامین است که در واقع توسط بدن تولید نمی شود. در عوض ، تنها راه دریافت آن از طریق مکمل ها یا رژیم غذایی است - مرکباتی مانند پرتقال سرشار از ویتامین سی هستند و این ویتامین عملکردهای حیاتی در بدن دارد. دکتر پاتریشیا وکسلر ، متخصص پوست در شهر نیویورک می گوید: "ویتامین سی یک ماده مغذی ضروری در ترمیم بافت و تولید آنزیمی انتقال دهنده های مختلف در بدن است."

اگرچه ویتامین سی را مطمئناً شما می توانید به عنوان یک ماده غذایی مصرف کنید ، اما هنگامی که صحبت از فواید و اثرات ویتامین سی برای پوست می شود ، با استفاده موضعی از محصولات حاوی ویتامین سی بر روی پوست ( در قالب کرم یا سرم یا محصولات دیگر ) ، قدرت و اثرگذاری این ماده بر روی پوست ، بسیار بیشتر از زمانی است که به صورت خوراکی آن را مصرف می کنید ، مهم نیست چه مقدار گریپ فروت بخورید ! وکسلر می گوید: "قدرت و تاثیر ویتامین سی بر روی پوست با استفاده از محصولات موضعی ، 20 برابر قوی تر از مصرف خوراکی آن است."

فواید و خواص و تاثیر ویتامین سی C بر پوست

وکسلر می گوید ، اولین و مهم ترین کاری که ویتامین سی برای پوست انجام می دهد است که "ویتامین سی تولید کلاژن در پوست را تقویت می کند ، کلاژن می تواند باعث ضخیم شدن لایه درم و کاهش خطوط ریز و چین و چروک های ریز پوست شود و همچنین به شما کمک می کند تا پوستی جوان و محکم تر و سفت تر داشته باشید." علاوه بر این ، ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است ، به این معنی که از سلول های پوست در برابر آسیبهای ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند ، رادیکال های آزاد ناشی از اشعه ماورا بنفش یا UV ( آسیب های ناشی از نور خورشید )

ویتامین سی همچنین از تولید بیش از حد رنگدانه ملانین در پوست جلوگیری می کند ، که به روشن شدن پوست و از بین بردن لک های پوستی ، یکدست شدن رنگ پوست و درخشش و شفافیت پوست کمک می کند. و در نهایت ، "ویتامین C با ترغیب و تشویق گردش سلولی پوست و بازسازی سلول ها، به ترمیم آسیب های ناشی از نور خورشید و باز تولید کلاژن های از دست رفته پوست کمک می کند."

تاثیر ویتامین سی بر پوست

نحوه استفاده از سرم یا کرم های ویتامین سی

ویتامین سی را می توانید صبح ها در قالب سرم بر روی پوستتان استفاده کنید - یعنی بعد از پاکسازی و شستشوی پوست و قبل از استفاده از مرطوب کننده و ضد آفتاب ! یک متخصص پوست و زیبایی می گوید: "من فکر می کنم بهترین محصولات مراقبت از پوست سروم های ویتامین C هستند ، زیرا در نفوذ به سد پوست موثرتر از مثلا کرم یا تونر هستند."

بنابراین ، صبور باشید. بیشتر محصولات مراقبت از پوست تا زمانی که اثر گذاری آنها را ببینید ، کمی طول می کشد ، در مورد ویتامین سی این مدت زمان ممکن است کمی بیشتر باشد ، حتی اگر به صورت روزانه مصرف کنید. به گفته وکسلر ، در طول شش تا هشت هفته بعد از استفاده از سروم یا کرم ویتامین سی بر روی پوست ، تغییر چشمگیری در پوست خود مشاهده نخواهید کرد و تغییرات چشمگیر معمولا بعد از آن مشهود خواهند بود.

ویتامین سی برای پوست حساس

اگر پوست حساسی دارید ، ابتدا ویتامین سی را بر روی دیگر قسمت های پوستتان تست کنید ، زیرا اسیدیته بالا می تواند تحریک کننده باشد و پوست شما را ملتهب کند. ، بنابراین برخی از پوست ها می توانند به ویتامین سی حساس باشند و واکنش های آلرژیک نشان دهند.

در خصوص نحوه صحیح استفاده از سرم های ویتامین سی می توانید اینجا را ببینید.

به دنبال چه چیزی باشیم ؟

شما می توانید با ترکیب ویتامین سی با سایر آنتی اکسیدان ها ، فواید ویتامین سی را به حداکثر برسانید. یک متخصص پوست و زیبایی می گوید: "بهترین آنتی اکسیدان برای ترکیب با ویتامین سی ، ویتامین ای E و اسید فرولیک است." وجود این دو ویتامین و آنتی اکسیدان در کنار هم باعث می شود تا هم از مزایای جذب بهتر استفاده کنید و هم از مزایای ضد پیری پوست ، همچنین این دو ماده در این ترکیب از مزایای روشن شدن پوست و محافظت در برابر آسیب های رادیکال های آزاد برخوردار هستند."

ویتامین سی را همچنین می توانید با ویتامین B و اسید هیالورونیک ترکیب کنید که در این حالت نقش بسیار خوبی را می کند. با این وجود وکسلر می گوید ، "ویتامین C را هیچگاه با رتینول یا نیاسینامید مخلوط نکنید" ، زیرا سطح pH آنها ناسازگار است. اگر می خواهید از هر دو استفاده کنید ، یعنی ویتامین سی و رتینول مثلا ، او پیشنهاد می کند بین هرکدام ، نیم ساعت صبر کنید و اول ویتامین سی را استفاده کنید و سپس رتینول را.

همچنین لازم به ذکر است: ویتامین C به شدت مستعد اکسید شدن است. یک متخصص زیبایی و پوست می گوید: " ویتامین سی وقتی در معرض نور یا هوا قرار گیرد ، می تواند خراب شود." ، بنابراین ، همیشه تاریخ انقضای محصولات خود را بررسی کنید و اگر بوی ترش یا تغییر رنگ در یک محصول حاوی ویتامین سی مشاهده کردید ، به احتمال زیاد آن محصول اثر گذاری خود را از دست داده است."

منبع : 

https://us.cnn.com/2019/10/15/cnn-underscored/vitamin-c-benefits-for-skin/index.html

9 تاثیر و فایده ویتامین سی برای پوست  ( اثرات شگفت انگیز ویتامین سی برای پوست )

1. ویتامین سی از تشکیل چین و چروک پوست جلوگیری می کند.

ویتامین سی برای از بین بردن چین و چروک صورت

وقتی صحبت از خطوط ریز پوست و چین و چروک و سایر علائم پیری پوست می شود ، ویتامین سی ابزاری مفید است که همیشه باید در ابزار های مراقبتی پوست خود داشته باشید . تحقیقات نشان می دهد این ماده مغذی با خنثی سازی رادیکال های آزاد در محافظت از پوست در برابر آسیب های محیطی و کمک به بازسازی پوست کمک می کند. ( رادیکال های آزاد باعث پیری پوست می شود که ویتامین سی به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی ، با رادیکال های آزاد مبارزه می کند )

2. ویتامین سی ، پوست آسیب دیده از آفتاب را احیا می کند

ویتامین سی برای آفتاب سوختگی صورت

قرار گرفتن در معرض آفتاب به مدت طولانی باعث ایجاد تعداد زیادی از مشکلات بر روی پوست می شود . مشکلاتی از قبیل پوسته پوسته شدن ، لکه های پوستی ( لکه های خورشید ) ، قسمت های ضمخت، روزاسه و غیره... بنابراین استفاده موضعی از ویتامین سی در قالب کرم یا سروم ویتامین سی به صورت روزانه می تواند از آسیب بیش از حد به پوست جلوگیری کند.

یک مطالعه نشان داده که افرادی که دارای پوست خفیف تا متوسط آسیب دیده از اشعه خورشید هستند ، پس از استفاده از درمان موضعی ویتامین C به مدت 3 ماه ، بهبود قابل توجهی در ظاهر پوست ، از جمله خطوط ریز چهره ، زبری و رنگ پوست دارند.

3. ویتامین سی رنگ پوست را یکدست کرده و قرمزی و التهاب های پوستی را به حداقل می رساند.

تاثیر ویتامین سی بر درمان خشکی  ، قرمزی و التهابات پوستی

لکه های پوستی و پوست ناهموار می تواند در اثر عوامل مختلفی تشکیل شود ، از قرار گرفتن در معرض آفتاب گرفته تا اختلالات هورمونی و یا شرایط پزشکی.

خبر خوب این است که ویتامین C خود را به عنوان یک جنگجوی اساسی در مبارزه با قرمزی و التهاب های پوستی ثابت کرده است ، زیرا ویتامین سی به اصلاح مویرگهای آسیب دیده که باعث این تغییر رنگ و التهاب در پوست می شوند و تقویت آنها برای آینده کمک می کند.

4. پوست تشنه را آبرسانی می کند

یک فرد بزرگسال ، با داشتن به طور متوسط 2 متر مربع پوست بر روی بدن خود ، این عضو بزرگ بدن ، قطعاً تشنه است.

با در نظر گرفتن اینکه 64 درصد از بدن انسان ، آب است ، پوست شما باید همیشه مرطوب نگه داشته شود و ویتامین C به عنوان دوست همیشگی شما ، هم می تواند بدن شما را آبرسانی کند و هم در نگه داشته رطوبت بدن شما ، به شما کمک کند ، یعنی ویتامین سی از هدر رفت رطوبت از بدن و پوست ، به شما کمک می کند. از این رو ویتامین سی از خشکی یا چربی بیش از حد پوست جلوگیری می کند.

تاثیر و فواید ویتامین سی بر روی پوست ، برای پوست ، جوانسازی ، کلاژن سازی ، مزایای ویتامین C سی برای پوست

5. ویتامین سی برای سفت شدن پوست

تحقیقات نشان داده است که ویتامین سی موضعی ، تولید کلاژن در پوست را افزایش می کند ، پروتئینی که به طور طبیعی در بدن ما وجود دارد و به پوست ظاهری صاف و سفت و پر حجم می دهد.

از آنجا که بدن به طور طبیعی با افزایش سن ، کلاژن کمتری تولید می کند ، استفاده از ماده ای مانند ویتامین C می تواند به کند شدن روند پیری پوست کمک کند.

6. به کاهش التهاب های پوستی کمک می کند

اگر پوست شما دچار قرمزی و یا التهاب شده ، یا علائم بثورات را نشان می دهد ، احتمال زیادی وجود دارد که پاسخ ایمنی ، عفونت یا واکنش آلرژیک زمینه ای در پشت آن باشد.

در حالی که بسیاری از دلایل و عوامل شکل دهنده این التهاب ها ، برای کاهش اثرات ، به دارو نیاز دارند ، مطالعات نشان می دهد که استفاده از ویتامین سی موضعی در تسکین علائم مرتبط با بیماری های التهابی پوستی مانند درماتیت ، آکنه و پسوریازیس موثر است.

7. ویتامین سی به کاهش لکه های پوستی و درمان آنها کمک می کند.

خواص و فواید ویتامین سی برای لک صورت و پوست

هایپرپیگمنتاسیون به لکه های تیره رنگ پوست گفته می شود که در هنگام تولید بیش از حد ملانین در بدن ایجاد می شود ( ملانین رنگدانه ای است که به پوست شما رنگ می دهد )

اگرچه افزایش رنگدانه به طور کلی مضر و یا خطرناک نیست ، اما می تواند کمی آزار دهنده باشد - تحقیقات  نشان داده است که استفاده موضعی از ویتامین سی به درمان و از بین بردن لکه های پوست و یا روشن تر شدن آنها کمک می کند ، زیرا ویتامین سی ، تولید تیروزیناز را مهار می کند ، تیروزیناز آنزیمی است که به تولید ملانین کمک می کند.

8. آفتاب سوختگی را درمان می کند

اگرچه ما مطمئناً ویتامین C را به عنوان جایگزینی برای یک کرم ضد آفتاب حاوی SPF پیشنهاد نمی کنیم ( به منظور پیشگیری از آفتاب سوختگی ) اما اگر دچار آفتاب سوختگی شدید ، می تواند شما را از این موضوع نجات داده و به درمان آفتاب سوختگی کمک کند.

این ماده مغذی به صورت هوشمندانه به سرعت گردش سلولی کمک می کند ، به این معنی که پوست آفتاب سوخته ، جوان شده و سریعتر بهبود می یابد.

9. ویتامین سی به بهبود و درمان زخم های پوستی کمک می کند.

به نظر می رسد که ویتامین C برای کمک به ترمیم زخم ها مفید است.

تصور می شود که این موضوع به خاطر توانایی ویتامین سی در افزایش حرکت و تعداد فیبروبلاستها در پوست ما باشد - سلولهای بافت همبند که کلید روند بهبود هستند.

چگونه از مزایا و فواید ویتامین سی بر روی پوست بهره مند شویم ؟

در حالی که این آنتی اکسیدان در بسیاری از غذاهای روزمره مانند ( کلم پیچ ، کلم بروکلی ، توت فرنگی و پرتقال ) وجود دارد ، باز هم برای اینکه بیشترین اثر و تاثیر آن را بر روی پوستتان ببینید ، باید از ویتامین سی به صورت موضعی بر روی پوست استفاده کنید ، تا از پوستتان بیشترین لذت با ببرید.

خبر خوب این است که ، چه پوست شما خشک باشد ، چه چرب یا ترکیبات عجیب و غریب ، باز هم می توانید ویتامین سی را بر روی پوستتان استفاده کنید ، به شرط اینکه نحوه استفاده صحیح از آن را بدانید و آن را به درستی بر روی پوستتان به کار ببرید.

دکتر تقی پور توضیح می دهد: " بهترین حالت ویتامین سی این است که به صورت سرم باشد تا بهترین اثر گذاری را بر روی پوست داشته باشد ، زیرا این امر باعث می شود اسید L- اسكوربیك پایدار تر و موثرتر بماند." "همچنین وقتی در قالب سرم باشد ، بهتر جذب پوست می شود ، زیرا سرم فرم سبک تری نسبت به کرم های مرطوب کننده است."

از نظر زمان استفاده از آن ، ویتامین C باید یک ماده اصلی در برنامه صبحگاهی شما باشد ، زیرا این امر به آن اجازه می دهد تا کار خود را در محافظت از پوست در برابر رادیکال های آزاد در طول روز انجام دهد.

بنابراین بهترین زمان استفاده از کرم ها یا سرم های ویتامین سی ، صبح است. زیرا در این صورت ، ویتامین سی به عنوان یک ماده کامل محافظت کننده از پوست شما در طول روز عمل می کند.

دکتر تقی پور می گوید: " ابتدا باید پاکسازی و شستشوی پوست را انجام دهید ، سپس سرم ویتامین C خود را بر روی پوست استفاده کنید و بعد از آن از یک مرطوب کننده استفاده کنید."

فراموش نکنید که بعد از مرطوب کردن ، ضد آفتاب بزنید تا این دو محصول برای مقابله با اشعه ماورا بنفش به خوبی کار کنند.

روش استفاده سرم ویتامین سی برای پوست

نحوه صحیح مصرف کرم یا سرم ویتامین سی :

مصرف سریع: یک یا دو بار در روز ، بعد از تونر و قبل از مرطوب کننده ، یک سرم ویتامین C استفاده کنید.

نکته مهم ، همیشه بعد از محصولاتی که حاوی ویتامین سی هستند ، از کرم ضد آفتاب حاوی SPF استفاده کنید.

نکات انتخاب و خرید بهترین سرم ویتامین سی مناسب برای شما

هنگام خرید سرم ویتامین سی ، جهت بهترین انتخاب ، نکات زیر را بررسی کنید ( بهترین سرم ویتامین سی چه مشخصاتی دارد ؟ )

1 - به دنبال محصولاتی باشید که حاوی ال اسید اسکوربیک یا سدیم آسکوربیل فسفات  هستند

بسیاری از محصولات ادعا می کنند حاوی ویتامین C هستند ، اما برای اینکه این آنتی اکسیدان واقعاً اثر گذار باشد ، شما باید در لیست مواد تشکیل دهنده بدنبال ال اسید آسکوربیک باشید یا سدیم آسکوربیل فسفات باشید - زیرا اینها پایدارترین شکل و فرم ویتامین سی می باشند.

توجه داشته باشید برای پوست های چرب یا نرمال ، ال اسید اسکوربیک قوی ترین شکل ویتامین C است و می تواند بیشترین اثر گذاری را برای پوست شما داشته باشید ، در حالی که برای پوست های خشک و حساس ، آسکوربیل فسفات منیزیم ، و ویتامین C محلول در آب ، کمتر پوست را تحریک می کنند و پوست شما نسبت به این ماده ، کمتر واکنش نشان داده و کمتر دچار التهاب می شود.

2 - غلظت و میزان ویتامین سی مهم است

دکتر تقی پور توصیه می کند ابتدا با یک ویتامین سی با غلظت 10 درصدی شروع کنید تا ببینید چطور با پوست شما تطبیق می شود. او می گوید: " بعد از آن می توانید به سراغ محصولی  بروید که دارای غلظت بالاتر 15 تا 20 درصد باشد ، اگر احساس می کنید که پوست شما به ویتامین سی با غلظت بیشتر نیاز دارد و پوست شما قادر به تحمل آن است."

او می گوید ، محصولی که انتخاب می کنید حد اقل باید 10 درصد ویتامین سی داشته باشد ،  زیرا کمتر از این موثر نخواهد بود.

3 - ظرف یا پکیج محصول ویتامین سی باید به گونه ای باشد که هوا یا نور وارد آن نشود.

ویتامین سی بسیار به نور حساس است ، بنابراین اگر بسته بندی آن به صورت شفاف باشد ، اشعه خورشید سریعتر آن را تجزیه می کند. بنابراین بهتر است کرم یا سرم ویتامین سی خود را در یک فضای تاریک و خنک - مانند یخچال و فریزر -نگه دارید زیرا قرار گرفتن در معرض گرما و هوا ، قدرت آن را نیز کاهش می دهد.

اگرچه سرم های ویتامین C اغلب به رنگ مایل به زرد است ، اما اگر رنگ آن تیره یا قهوه ای شود ، این علامت آن است که آن محصول اثر خود را از دست داده و خراب شده است و باید دور ریخته شود.

4 - یک کرم یا سرم ویتامین سی مناسب ، حاوی مواد مکمل است

اگر ویتامین C شما حاوی دیگر مواد مکمل زیر باشد ، بیشترین اثر گذاری را خواهد داشت :

  • اسید فرولیک : که ثابت شده است که ثبات ویتامین C را 90 درصد افزایش می دهد.
  • ویتامین ای E :  این آنتی اکسیدان باعث افزایش محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش می شود.
  • گلوتاتیون : این ماده همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی زیاد است.

مانند سرم ویتامین سی تایتان

5 -  به pH ویتامین سی توجه کنید

جذب ویتامین سی تا حد زیادی به میزان pH آن بستگی دارد. اگر پوست شما نرمال یا معمولی است ، برای جذب بهتر ویتامین سی به دنبال محصولی با PH پایین تقریباً 3.5 باشید . وکسلر می گوید: اگر پوست حساسی دارید ، باید از فرمولی با PH 5 تا 6 استفاده کنید. "این میزان PH طبیعی پوست است ، در نتیجه پوست شما را تحریک و یا ملتهب نخواهد کرد."

چند نکته دیگر در خصوص استفاده از ویتامین سی بر روی پوست ( نکات استفاده از ویتامین سی بر روی پوست )

سرم یا کرم ویتامین سی

1 - ترجیحا سعی کنید از سرم ویتامین سی استفاده کنید تا کرم ویتامین سی

سرم ها برای تحویل و رسیدن بهتر مواد فعال موجود در محصولات به پوست طراحی شده اند ، سرم ها متداول ترین روش برای تأمین ویتامین سی برای پوست هستند: یک متخصص زیبایی و پوست می گوید : سرم ها ماده ویتامین سی را پایدار نگه می دارند و باعث نفوذ بهتر ویتامین سی به پوست از طریق لایه خارجی پوست می شوند . وکسلر معتقد است ویتامین سی ، هنگام ترکیب با ویتامین E ، اسید فرولیک ، ویتامین B و اسید هیالورونیک ، بهترین عملکرد را دارد. وی توضیح می دهد : "ویتامین سی و ویتامین ای هر دو آنتی اکسیدان هستند و از یکدیگر حمایت می کنند" ، اسید فرولیک یکی دیگر از آنتی اکسیدان ها است که ویتامین C و ویتامین E را در مبارزه با آسیب های رادیکال های آزاد و تولید کلاژن تقویت و تثبیت می کند. همانطور که گفته شد ، پوست های حساس می توانند با ترکیب کردن سرم ویتامین سی در یک مرطوب کننده یا انتخاب یک مرطوب کننده حاوی ویتامین سی برای بهره بردن از مزایای بیشتر ویتامین سی بر روی پوستشان استفاده کنند.

شاید علاقه مند باشید :

تفاوت سرم و کرم ویتامین سی چیست ؟

معرفی یک سرم ویتامین سی با کیفیت و استاندارد

مشاهده یک سرم ویتامین سی 20% با کیفیت ساخت کشور کانادا دارای آخرین تکنولوژی ها در فرمولاسیون و بهره گیری از تکنولوژی سلول های بنیادی و حاوی بهترین و استاندارد ترین مواد روشن کننده پوست و آنتی اکسیدان های قوی با کلیک بر روی تصویر زیر :

تاثیر ویتامین سی بر پوست

2 - استفاده از ویتامین سی را آرام آرام و به تدریج ادامه دهید

برای شاداب نگه داشتن پوست ، هنگام افزودن یک محصول ویتامین سی به رژیم مراقبت از پوست خود ، یک رویکرد تدریجی و آرام آرام را در نظر داشته باشید. سامرویل یک متخصص پوست و زیبایی می گوید: " هنگام شروع به استفاده از هر محصولی که حاوی ماده فعال است ، مهم است که استفاده از آن به صورت تدریجی باشد ." او می گوید : " من نتایج شگفت انگیزی را در مشتریانی دیده ام که در هفته های اول سه بار در هفته از ویتامین سی بر روی پوست خود استفاده می کردند و به مرور به استفاده روزانه رسیدند." برای این منظور انتظار رضایت فوری را نداشته باشید. زایچنر می گوید: "برای شروع مشاهده بهبود رنگ پوست ، چندین هفته استفاده مداوم نیاز است."

3 - از ویتامین سی ، زیر ضد آفتاب استفاده کنید

بر خلاف هیدروکسی اسیدها یا رتینول ، ویتامین سی پوست را در برابر آفتاب سوختگی آسیب پذیر تر نمی کند. به همین خاطر ، ویتامین سی بسیار مستعد قرارگیری در معرض نور آفتاب است ، بنابراین ، استفاده از ویتامین سی همواره باید با پوشش ضد آفتاب های طیف گسترده همراه باشد.

خبر خوب این است که ، ویتامین سی ، وقتی در زیر ضد آفتاب حداقل SPF 30 مورد استفاده قرار می گیرد ، حتی بیشتر از پوست محافظت می کند. زایچنر می گوید: " باید اینگونه فکر کنید که هنگام استفاده از ویتامین سی در زیر ضد آفتاب ، یک شبکه ایمنی برای کمک به خنثی کردن آسیب های رادیکال های آزاد ایجاد می کنید ، آسیب هایی که با عبور اشعه ماورا بنفش به پوست ، حتی در صورت استفاده از ضد افتاب ها ، به پوست وارد می شود ."

منابع : https://greatist.com/health/vitamin-c-for-skin

https://www.vogue.com/slideshow/vitamin-c-guide-skin-benefits-concentration-absorption

بررسی تاثیر ویتامین سی بر روی انواع پوست های خاص

ویتامین سی برای پوست مستعد جوش و آکنه

ویتامین سی برای پوست جوش دار

آکنه ولگاریس ، که به طور کلی به نام آکنه نیز شناخته می شود ، یک بیماری شایع پوستی است که ممکن است باعث ایجاد جوش و چرب شدن پوست شود. در آمریکای شمالی ، تا 50٪ از نوجوانان و 15-30٪ از بزرگسالان ، این مشکل پوستی را تجربه می کنند.

بسیاری از افراد برای کمک به بهبود و التیام آکنه از کرم های موضعی ، داروها ، غذاها و مکمل ها استفاده می کنند. در حقیقت ، ویتامین سی به دلیل خاصیت ها و فواید بیشمار برای پوست ، به طور مکرر به بسیاری از محصولات مراقبت از پوست که هدف آن درمان مشکلی از پوست  است ، اضافه می شود.

هنوز هم ممکن است از خود بپرسید که آیا ویتامین C برای درمان جوش یا آکنه نیز موثر است؟

در این قسمت از مقاله این موضوع را بررسی می کنیم.

ویتامین سی به طور رسمی با عنوان اسید اسکوربیک شناخته می شود ، ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که مزایای مختلف زیادی در سلامتی از جمله سلامت پوست شما دارد.

بدن شما این ویتامین را تولید نمی کند ، بنابراین شما باید آن را از طریق رژیم غذایی خود بدست آورید

ویتامین سی همچنین یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که به خنثی سازی رادیکال های آزاد کمک می کند ، رادیکال های آزاد ترکیبات ناپایداری هستند که می توانند به مرور زمان ، به سلولهای بدن شما صدمه بزنند (وقتی سطح این رادیکال ها در بدن بسیار بالا می رود)

پوست شما با قرار گرفتن در برابر عوامل داخلی و خارجی ، تحت تأثیر رادیکال های آزاد قرار می گیرد. از جمله عوامل دیگری که بر سلامت پوست شما تاثیر می گذارند عبارتند از : رژیم غذایی ، استرس ، استعمال دخانیات ، اشعه ماوراء بنفش (UV) و آلودگی.

اپیدرم یا لایه بالایی و اولی پوست شما که با چشم انسان قابل مشاهده است - حاوی مقادیر زیادی ویتامین سی است. این ماده مغذی نقش اساسی در محافظت ، بهبود و تولید سلول های جدید پوست دارد.

از آنجا که آکنه یا جوش یک بیماری التهابی است که می تواند توسط عوامل تنش زای محیطی تشدید شود ، ویتامین C می تواند در درمان این التهاب نقش داشته باشد ، زیرا ویتامین سی یک ماده ضد التهاب است.

خلاصه

ویتامین سی یک ویتامین محلول در آب است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای محافظت از پوست و سلول های دیگر بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد عمل می کند.

تاثیر ویتامین سی بر جوش های پوستی و آکنه

آکنه یک بیماری التهابی پوستی است که به دلیل انسداد یا بسته شدن منافذ پوست ایجاد می شود و منجر به قرمزی ، تورم و گاهی اوقات چرک می شود ، که در نتیجه برجستگی های ملتهب و چرک دار بر روی پوست شکل می گیرد.

علاوه بر اینکه آکنه باعث ایجاد جوش های پوستی می شود ، در مواردی هم آکنه منجر به ایجاد زخم ها و اسکار ها و همچنین زخم های پس از التهاب و آسیب پوستی می شود .با این حال ، تحقیقات نشان می دهد که ویتامین C می تواند بعضی از این بیماری ها را درمان کند.

بخاطر داشته باشید که گرچه مصرف زیاد مواد غذایی سرشار از ویتامین C ممکن است به سایر جنبه های سلامت پوست کمک کند ، اما هیچ تحقیقاتی ، مصرف ویتامین سی در رژیم غذایی را با کاهش میزان آکنه در پوست مرتبط نمی داند. با این وجود ، تحقیقات محدودی نشان می دهد که استفاده موضعی از ویتامین سی بر روی پوست ، برای درمان جوش و یا آکنه می تواند مفید باشد.

خواص و فواید ویتامین سی در کاهش التهابات پوستی

سن ، ژنتیک و هورمون ها از عوامل ایجاد کننده آکنه یا جوش در پوست هستند. علاوه بر این ، برخی از باکتری های خاص پوستی نیز می توانند این شرایط را تحریک کنند.

با توجه به اینکه ویتامین C یک ماده ضد التهاب است ، ممکن است در صورت استفاده موضعی ( استفاده بر روی پوست ) ، قرمزی و تورم و التهابات مربوط به آکنه را کاهش دهد. بنابراین ، می تواند ظاهر ضایعات موجود بر روی پوست در اثر آکنه را نیز بهبود بخشد

در یک مطالعه 12 هفته ای بر روی 50 نفر ، 61٪ از شرکت کنندگان که از لوسیون حاوی 5٪ سدیم آسکوربیل فسفات (SAP) استفاده کردند - در مقایسه با گروه کنترل بهبود قابل توجهی در ضایعات آکنه داشته اند (مشاهده منبع مورد اعتماد)

در یک مطالعه کوچکتر و 8 هفته ای روی 30 نفر ، کسانی که از 5٪ SAP استفاده کردند ، 48.8٪ کاهش ضایعات آکنه داشتند. بعلاوه ، کسانی که از ترکیب SAP و 2٪ رتینولمشتق ویتامین A - استفاده کردند ، 63.1٪ کاهش داشتند (9منبع مورد اعتماد)

اگرچه این نتایج امیدوار کننده است ، اما مطالعات بزرگتر با کیفیت بالاتر در این خصوص مورد نیاز است.

ویتامین سی برای درمان یا بهبود جای جوش

پس از از بین رفتن آکنه یا جوش ، پوست شما برای بهبودی به زمان نیاز دارد. بدون بهبودی مناسب ، ممکن است جای جوش ها و آکنه ها بر روی پوستتان بماند

اسکارهای آکنه یا جوش معمولاً مربوط به آکنه های کیستیک شدید هستند ( یعنی هر گاه جوش ها و آکنه به صورت کیستی و چرکی شدید باشند می توانند باعث ایجاد اسکار یا لک جای جوش شوند )  اما این اسکار ها و لک های جای جوش می توانند در موارد خفیف تر نیز حتی ایجاد شوند. علاوه بر این ، داشتن آکنه برای طولانی مدت ، ژنتیک و دستکاری فیزیکی مانند کندن یا فشار دادن جوش و آکنه می تواند احتمال ایجاد اسکار یا زخم را افزایش دهد (مشاهده منبع مورد اعتماد)

انواع اسکار :

سه نوع اسکار یا زخم جای جوش وجود دارد ، اسکار آکنه آتروفیک ، هایپرتروفیک و کلوئیدال است.

اسکارهای آتروفیک باعث از بین رفتن بافت پوست و کلاژن پوست می شوند و به صورت سوراخ های کوچک در پوست ظاهر می شوند.

ویتامین سی برای درمان جای جوش و اسکار ، اسکار آتروفیک

دو نوع اسکار هیپرتروفیک و کلوئیدی برعکس ناشی از تولید بیش از حد کلاژن هستند و به صورت بافت اسکار ضخیم و برجسته ظاهر می شوند ( به صورت تکه های برجسته بر روی پوست هستند )

ویتامین C با افزایش سنتز کلاژن ( پروتئینی که مسئول ساختار پوست شماست ) و با بازسازی سلول های سالم و جدید پوست ، جای زخم و اسکار را درمان می کند. در نتیجه ، این ویتامین می تواند بهبودی زخم های آکنه یا اسکار را تسریع کند.

در یک مطالعه 4 هفته ای بر روی 30 نفر ، که با استفاده از میکرونیدلینگ ( که شامل غلتاندن سوزن های کوچک روی پوست برای بهبودی و افزایش تولید کلاژن است ) در کنار کرم موضعی 15٪ ویتامین سی انجام گرفت ، بهبود چشمگیری در زخم های آکنه و اسکار مشاهده شد ( مشاهده منبع مورد اعتماد)

با این حال ، به طور دقیق مشخص نیست که آیا میکرونیدلینگ ، ویتامین C یا ترکیبی از هر دو عامل باعث این نتیجه مطلوب شد.

توجه داشته باشید که ویتامین C و میکرونیدلینگ برای اسکارهای نوع هیپرتروفیک و کلوئیدی نامناسب هستند ، زیرا این نوع از تولید بیش از حد کلاژن ناشی می شوند (منبع مورد اعتماد)

گرچه هیچ تحقیقی ویتامین سی دریافتی از رژیم غذایی را با کاهش یا درمان اسکار آکنه مرتبط نمی کند ، اما ویتامین سی دریافتی از طریق غذا و میوه ، تولید کلاژن طبیعی بدن شما را افزایش می دهد و قطعا برای سلامت کلی پوست مفید است

همچنین بخوانید :


کلمات کلیدی این مقاله : # ویتامین سی برای پوست # تاثیر ویتامین سی بر پوست # خواص ویتامین سی برای پوست # اثرات ویتامین سی بر پوست # فواید ویتامین سی # چه اثری بر روی پوست دارد ؟ # چه تاثیری بر روی پوست دارد ؟ # روشن شدن پوست # سرم ویتامین سی


با توجه به جزئیات گفته شده در مورد خواص و فواید ویتامین سی برای پوست ، مه زیبا ، یک سرم ویتامین سی با کیفیت ساخت کشور کانادا را با قابلیت های زیر به شما توصیه می کند که می توانید با کلیک بر روی تصویر زیر آن را مشاهده کنید :

  • اثر مرطوب کنندگی بالا
  • خاصیت ضد التهابی
  • آنتی اکسیدان قوی
  • روشن کننده و شاداب کننده رنک پوست
  • یکنواخت کننده رنگ پوست
  • کاهش و از بین بردن لک های پوستی
  • کلاژن ساز قوی

تاثیر و فایده ویتامین سی برای پوست ، خواص آن

 

بر چسب ها :
به اشتراک گذاری این مقاله

مقالات مرتبط

دیدگاه ها و نظرات و پرسش و پاسخ ها
دیدگاه یا سوال خود را ثبت کنید